Wyniki Konkursu Liderów Zdrowego Biznesu

Zakończyła się tegoroczna edycja Konkursu Liderów Zdrowego Biznesu, którego tematem przewodnim było „Inicjatywy prozdrowotne oparte na zaangażowaniu pracowników”.

Laureaci konkursu:

 

I miejsce

tytuł Złotego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

Santander Bank Polska

II miejsce

tytuł Srebrnego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

Nokia Solutions And Networks Sp. z o.o.

III miejsce

tytuł Brązowego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

RECARO Aircraft Seating Polska Sp. z o.o.

 

Laureatom serdecznie gratulujemy, a wszystkim firmom uczestniczącym w Konkursie bardzo dziękujemy za zaangażowanie. Jesteśmy pod wrażeniem przesłanych prac, a wybór Laureatów nie był łatwy.

Każdej firmie uczestniczącej w Konkursie gratulujemy dużej świadomości z zakresu zarządzania zdrowiem. Prace Laureatów będą przedstawione podczas Forum Zdrowego Biznesu.

I miejsce

tytuł Złotego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

Santander Bank Polska

Program BeHealthy w Santander Bank Polska

Grupa Santander chce być najzdrowszą organizacją na świecie, dlatego w każdym z krajów Grupy działa program BeHealthy. W ramach tej inicjatywy w Polsce podochodzimy holistycznie do szeroko pojętego dobrostanu naszych pracowników. Kładziemy nacisk na promowanie aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania, zachęcamy do przeprowadzania badań i kontrolowania swojego stanu zdrowia, dbamy o sferę mentalną, w tym o równowagę między życiem prywatnym a pracą.

Co najważniejsze, program BeHealthy jest obecny w całym cyklu życia pracowników w firmie. Po raz pierwszy pracownicy stykają się z programem już podczas onboardingu. Odrębny panel poświęcamy wyjaśnieniu idei programu, zaprezentowaniu benefitów ułatwiających prowadzenie zdrowego trybu życia, a jednocześnie – zmotywowaniu pracowników do zmiany nawyków i podjęcia choćby najmniejszej aktywności. Co więcej, wprowadziliśmy cel BeHealthy do naszych celów rocznych. Jest to cel fakultatywny, widoczny wyłącznie dla pracowników. Mogą oni wybrać cele spośród tych, które dla nich predefiniowaliśmy, lub wprowadzić dowolny własny. Wśród zaproponowanych celów znalazły się m.in.: regularne spożywanie posiłków i picie wody, regularny sen, ćwiczenia uważności, zaplanowanie badań profilaktycznych czy konkretnego czasu bez telefonu w ciągu dnia. Tym samym wykorzystujemy proces planowania celów biznesowych również do wyznaczenia celów związanych z troską o własne zdrowie.

Oczywiście informacje o akcji BeHealthy zdobyte podczas onboardingu oraz możliwość ustalenia celów rocznych związanych ze zdrowiem to mocny fundament, ale zależy nam na tym, aby program wybrzmiewał w życiu pracowników każdego dnia. To dlatego wspólnie z naszym partnerem Fitqbe uruchomiliśmy portal społecznościowy Santander GO! do rejestrowania wszelkich aktywności fizycznych. Pracownicy – niezależnie od lokalizacji – mogą uczestniczyć w grywalizacjach i swobodnie się komunikować w grupach związanych z ich pasjami. Aplikacja jest dostępna zarówno w przeglądarce internetowej, jak i na smartfonach, co sprawia, że kultura zdrowia towarzyszy naszym pracownikom codziennie – również po pracy.

Z pomocą aplikacji można rejestrować ponad 80 aktywności. Oprócz klasycznych sportów, jak bieganie, kolarstwo, pływanie, piłka nożna, siatkówka czy koszykówka, można rejestrować inne aktywności fizyczne, np. spacerowanie, jazdę na rowerze z dziećmi, wędrowanie po górach, wchodzenie po schodach, fitness czy jogę. To sprawia, że skłaniamy do aktywności również te osoby, które dotąd nie miały nic wspólnego ze sportem. Za aktywności pracownicy otrzymują punkty, które wkrótce będą wymienialne na drobne gadżety. To sprawi, że niezależnie od miejsca w rankingu każdy za swoją aktywność będzie mógł uzyskać nagrodę.

Co więcej, dzięki możliwości ustalania różnych parametrów rywalizacji, jesteśmy w stanie tworzyć wyzwania dla każdego: dla osób, które kochają bieganie, oraz dla tych, którzy preferują spacer. Uniwersalne kryteria, np. liczba spalonych kalorii, sprawiają, że mogą wspólnie rywalizować ci, którzy uprawiają sport na zewnątrz, z tymi, którzy ćwiczą w zamkniętych obiektach. W każdej rywalizacji nagradzamy najlepsze kobiety i najlepszych mężczyzn, aby nie faworyzować żadnej z płci. Wśród dostępnych aktywności jest również jazda na wózku, co sprawia, że włączamy do programu osoby z niepełnosprawnością. Portal Santander GO! to również szansa na znalezienie partnerów do treningów, zasięgnięcia rady u bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów czy po prostu nabrania zapału do aktywności. Niektóre rywalizacje dzięki współpracy z Fundacją Santander mają również tło charytatywne. Dzięki temu, po osiągnięciu określonego progu, np. liczby pokonanych kilometrów, Fundacja przekazuje wsparcie na szczytny cel. W ten sposób każdy pracownik, nawet rejestrując krótki spacer, dokłada swoją cegiełkę do wsparcia potrzebujących. Wśród ponad 80 aktywności, które można zarejestrować na portalu, jest również wolontariat – dzięki temu każdy uczestnik akcji dobroczynnej może podzielić się swoimi emocjami i zachęcić do współudziału innych.

Aby jeszcze bardziej podkreślić to, jak bardzo zależy nam na zdrowiu pracowników, uruchomiliśmy cykliczny program wideo, który przypomina telewizyjne wiadomości sportowe. Bohaterami programu są nasi pracownicy. Opowiadamy o ich sukcesach – tych większych i tych mniejszych. Doceniamy osoby, które wzięły udział w zawodach, przygotowują się do maratonu albo znalazły wspaniałe miejsce do uprawiania aktywności. Każdy program wypełniają zdjęcia pracowników oraz nadesłane przez nich filmy nagrane smartfonem. W ten sposób z jednej strony doceniamy naszych ludzi w nieszablonowy sposób – mogą się poczuć jak profesjonalni sportowcy z pierwszych stron gazet, z drugiej strony – tworzymy falę wzajemnej motywacji: pracownicy wzajemnie inspirują się do zdrowego trybu życia.  

W naszych bankowych wiadomościach sportowych zapraszamy również do udziału w akcjach prozdrowotnych. Każdego roku bierzemy udział zarówno w zewnętrznych akcjach dla firm – np. w Poland Business Run 2019 byliśmy najliczniej reprezentowaną organizacją – jak i tworzymy własne wydarzenia. W tym samym czasie w całej Grupie Santander obchodzimy BeHealthy Week. Przez cały tydzień pracownicy mogą korzystać z konsultacji fizjoterapeutów czy dietetyków, biorą udział w warsztatach i webinariach z udziałem ekspertów. To czas, gdy przekazujemy informacje o tym, jak radzić sobie ze stresem i jak odnaleźć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą.

Podczas sesji inspiracyjnych Eliksir Rozwoju oferujemy pracownikom stoisko BeHealthy. W ciągu roku w kilku lokalizacjach w Polsce prezentujemy wówczas możliwości portalu Santander GO!, przybliżamy założenia programu i zachęcamy do udziału w inicjatywach prozdrowotnych. Dyskusja w ramach jednej z sesji dotyczyła wpływu aktywności fizycznej na rozwój człowieka, a goście specjalnym był złoty medalista olimpijski – Mateusz Kusznierewicz.

Jako oficjalny partner najbardziej prestiżowych rozgrywek piłkarskich w Europie – UEFA Champions League – organizujemy również dwa turnieje piłkarskie. W pierwszym pracownicy rywalizują między sobą w czterech miastach w Polsce. Zwycięzcy tych lokalnych eliminacji spotykają się w Warszawie, a najlepszy zespół wyjeżdża do Madrytu na światowy finał rozgrywek, w którym rywalizują reprezentacje wszystkich krajów Grupy Santander. W składzie każdego zespołu są co najmniej dwie kobiety. W drugim turnieju pracownicy rywalizują wspólnie ze swoimi dziećmi, a kulminacją zawodów jest mecz Zarządu banku z udziałem dzieci. Wszystkie mecze mają profesjonalną oprawę, włącznie z oficjalnym hymnem UEFA Champions League. Gościem ubiegłorocznego turnieju był nawet Brazylijczyk Ronaldo, dwukrotny mistrz świata.

W ciągu roku organizujemy również turniej sportowy w Puławach, czyli nasze wewnętrzne igrzyska olimpijskie. Rywalizujemy w kilku dyscyplinach sportu, m.in. w siatkówce, koszykówce, biegach czy piłce nożnej. Pracownicy z Makroregionu Północnego raz w roku organizują charytatywny bieg Północny Pomaga – w 2019 r. zebrali przy tej okazji 30 tysięcy złotych. Oprócz tego bierzemy udział w imprezach branżowych, takich jak Bieg Firmowy czy Sports Games. Z myślą o pracownikach w całej Polsce uruchomimy program grantowy, który pozwoli ubiegać się o dofinansowanie lokalnych akcji prozdrowotnych.

Jako bank dofinansowujemy wyjazd pracowników i ich rodzin na Rajd Bankowca, czyli wyjątkowe wakacje, podczas których promujemy aktywny wypoczynek. Terminy wyjazdów w ciągu roku pokrywają się z przerwami dla uczniów, tak by ułatwić udział w rajdzie rodzicom z dziećmi. Każdy rajd to kilka wariantów do wyboru, tak aby zadbać o potrzeby osób o różnym stopniu zaawansowania. Np. podczas zimowych wyjazdów narciarskich oferowaliśmy trzy opcje – dla początkujących, średniozaawansowanych i zaawansowanych.

W trosce o zdrowie pracowników zapewniamy im bezpłatną opiekę medyczną, którą mogą rozszerzyć również o swoich bliskich. Ponadto w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownicy otrzymują punkty do wykorzystania w kafeterii MyBenefit – na wydarzenia kulturalne, podróże czy vouchery do sklepów. Dofinansowujemy korzystanie z karty MultiSport, umożliwiając jednocześnie zakup karty dla bliskich, w tym karty MultiSport Senior dla osób powyżej 60. roku życia oraz kart dla dzieci.

Co dla nas kluczowe – nasi pracownicy nie tylko biorą udział w działaniach oferowanych przez program BeHealthy, lecz faktycznie je współtworzą. To dzięki nim portal społecznościowy nieustannie żyje i przyciąga kolejne osoby. To oni angażują się w organizację poszczególnych wydarzeń, przesyłają materiały do programów wideo, dzielą się swoimi pasjami i wspierają innych jako ambasadorzy idei BeHealthy.

Z ich zaangażowaniem jesteśmy spokojni o rozwój programu – mamy ambicję, by w 2020 roku wprowadzić kolejne innowacje. Będziemy dbać nie tylko o zdrowie fizyczne i mentalne, lecz także o równowagę finansową, rozwijanie zdrowych relacji i promowanie ekologii. Chcemy, by każdy pracownik banku czuł, że jest w firmie, która się o niego troszczy i zapewnia przestrzeń do dbania o własne zdrowie. 

Marcin Dąbrowski
ekspert ds. promocji zdrowia Santander Bank Polska  

II miejsce

tytuł Srebrnego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

Nokia Solutions And Networks Sp. z o.o.

Dobre praktyki Nokia TC Wrocław

We wrocławskim oddziale firmy Nokia od lat dbamy o rozwój naszych pracowników. Ma to odniesienie zarówno do obszaru stricte związanego ze sferą zawodową, jak i tego związanego z szeroko pojętym dobrostanem. To, co dla nas szczególnie ważne to stworzenie jak najbardziej przyjaznego i motywującego do działania miejsca pracy. Technologia, którą każdego dnia tworzymy ma zmieniać na lepsze świat i nasze codzienne życie. Nie możemy jednak, w tym pędzie współczesnego świata, zapominać o naszych potrzebach.

Jednym z celów, który postawiliśmy przed sobą, jest zwiększanie świadomości wśród naszych pracowników na tematy związane ze zdrowiem zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Chcemy:

  • przypominać o znaczeniu profilaktyki w poprawie jakości życia teraz i w przyszłości,
  • by wszyscy czuli, że mają prawo do tego, aby czasem zwolnić tempo pracy i zadbać o siebie,
  • żeby mieli możliwość czerpania wiedzy i doświadczenia od najlepszych specjalistów z branży,
  • aby troska o swój dobrostan była częścią naszego firmowego DNA,
  • by pracownicy z chęcią przychodzili do pracy i czerpali z życia pełnymi garściami również poza nią.

Program Wellbeingowy we wrocławskiej Nokii

Najważniejszym działaniem jest cykliczny program o nazwie Nokia Wellbeing. Ta wyjątkowa i różnorodna inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi pracowników na kwestie związane z dbaniem o siebie. Wszystkie inicjatywy odbywają się podczas godzin pracy, bez konieczności opuszczania biura. Każdego miesiąca, w którym zaplanowane są aktywności wellbeingowe, wybieramy temat przewodni. Program w 2019 roku obejmował następujące zagadnienia:

  • Zarządzanie stresem,
  • Zdrowy kręgosłup,
  • Zdrowa dieta,
  • Profilaktyka i bezpieczeństwo,
  • Aktywność fizyczna,
  • Work-life balans,
  • Zwiększanie świadomości na temat ekologii.

Poprzez powyższe starania chcemy budować wśród naszych pracowników takie cechy jak: systematyczność, dokładność oraz wytrwałość w dążeniu do celu.

Dzięki dobrze zaplanowanej przestrzeni biurowej mamy możliwość, w ramach programu Wellbeing, przeprowadzić zajęcia sportowe z profesjonalnymi trenerami. Różnią się one stopniem zaawansowania i pracą nad różnymi obszarami ciała. Nasi pracownicy biorą regularnie udział w rozciąganiu na matach lub z rollerami, w zajęciach dbających o zdrowy kręgosłup, ćwiczeniach zwiększających mobilność, pomagających w aktywnej relaksacji, ćwiczeniach dna miednicy, treningu niwelującym ból spowodowany biurowym stylem życia, pilatesie, yodze oraz animal flow. Zajęcia dostępne są w różnych godzinach i różnych lokalizacjach, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

Prócz aktywności fizycznej, pracownicy mają możliwość brania udziału w pouczających warsztatach z lekarzami, trenerami, terapeutami, psychologami i dietetykami. Dzięki temu paleta tematów, jakie poruszają eksperci, jest szeroka i dotyczy wielu problemów, z jakimi zmagają się uczestnicy. Niektóre z tematów takich spotkań to: Projektowanie planu ćwiczeń, Mity i fakty na temat siłowni, Jelita – Twój drugi mózg, Odporność na talerzu, Wszystko o cukrze, Prewencja raka skóry, Pierwsza Pomoc czy Programowanie zdrowia.

Trzecią i najpopularniejszą formą aktywności wellbeingowych są wykłady, które przyciągają największą liczbę uczestników. Podobnie jak ćwiczenia i warsztaty, prelekcje oscylują wokół tematu miesiąca. Znani w Polsce specjaliści szczegółowo pogłębiają tematy takie jak: Psychologia szczęścia, Nauka zmian, Balans życia codziennego i zawodowego, Zalety picia wody z wrocławskich kranów, Metody relaksacji i rozładowania napięcia, Przyczyny wypalenia zawodowego, Prewencja raka skóry, Jak dbać o wzrok, Życie zero waste i Jak dbać o kręgosłup. Pracownicy, którzy nie mieli możliwości uczestniczyć osobiście w wykładzie, dostają dostęp on-line do materiałów związanych z tematyką prelekcji.

Aby systematycznie mierzyć postępy uczestników programu Nokia Wellbeing, po każdym miesiącu prowadzone jest badanie satysfakcji. Jest dla nas niezwykle istotne, aby działania wellbeingowe były dostosowane do potrzeb naszych pracowników. Ankietowani oceniają każdą aktywność, w której brali udział, a także na ile ich dobrostan dzięki temu się poprawił. Dzielą się również informacją na temat tego, co daje im udział w tym programie i czego się nauczyli. Dowodem na skuteczność inicjatywy są komentarze w odpowiedzi na zapytanie o korzyści płynące z aktywności takie jak: „Mam lepszy nastrój”, „Mam czystszy umysł i jestem bardziej produktywny”, „Znam teraz sposoby, żeby być szczęśliwszym” „Mam więcej satysfakcji z pracy, a mniej odczuwam bóle pleców”.

Kampanie zwiększające świadomość na temat profilaktyki nowotworów

Różowa Wstążka

Wspierając działania profilaktyczne, organizujemy również miesiąc Różowej Wstążki, która symbolizuje walkę z rakiem piersi i szyjki macicy. Tematyka ta jest często przemilczana i pomijana w komunikacji związanej z edukacją zdrowotną pracownika. Wiele kobiet oraz ich partnerów nie wie nic na temat profilaktyki, aż do momentu, kiedy jest już za późno i pojawiają się pierwsze oznaki choroby. Oczywiście podejście do intymnego tematu tak, aby przekaz dotarł do jak największej grupy odbiorców jest skomplikowane w realizacji.

W październiku 2019 roku, pracownice wrocławskiego oddziału Nokii miały możliwość wzięcia udziału w wykładach z onkologiem, który rozmawiał z nimi o pierwszych symptomach choroby i metodach prewencji. Całość miała profesjonalny i specjalistyczny wydźwięk, niemający przestraszyć, ale zachęcić do zmian. Uzupełnieniem prelekcji była nauka samobadania piersi: panie miały możliwość indywidualnie dopytać o nurtujące je kwestie, wątpliwości czy mity krążące wokół tematyki raka.

Tegoroczna edycja sfinalizowana była spotkaniem z Panią Agnieszką Witkowicz-Matolicz – autorką książki pod tytułem Niezwykłe dziewczyny. Rak nie odebrał im marzeń. Wraz z jedną z bohaterek swojej publikacji opowiadała w optymistyczny i pełen nadziei sposób o swoim życiu z chorobą. Spotkanie miało charakter bardzo kameralny i właśnie, dlatego zrobiło ogromne wrażenie na uczestniczkach. Poruszające historie pozwoliły spojrzeć z innej strony na chorobę i jej codzienne skutki.

Ostatnim i dodatkowym elementem akcji Różowa Wstążka, tym razem skierowanym do odbiorców zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, był film promujący tę wyjątkową inicjatywę. Składał się on ze zdjęć naszych pracowniczek, które wzięły udział w specjalnej sesji tematycznej. Każda z nich reprezentowała pozytywne hasła nawołujące do cieszenia się życiem i dbania o swoje zdrowie. Całość można znaleźć na oficjalnym fanpage Nokia TC Wrocław w serwisie Facebook.

Movember

W listopadzie rozpoczęliśmy kolejną akcję profilaktyczną – tym razem skierowaną do męskiego grona. Mowa tu o inicjatywie Movember, która ma na celu szerzenie świadomości dotyczącej raka jąder oraz prostaty. Podobnie jak w związku z tematyką raka piersi, zagadnienia dotyczące chorób typowo męskich wydają się być przemilczane podczas rozmów dotyczących zdrowia i profilaktyki. Wielu mężczyzn traktuje to zjawiska jak coś napiętnowanego i przesadnie prywatnego. Spora grupa potencjalnych pacjentów nigdy nie badała się w tym kierunku, ani nawet nie podjęła kroków, by dowiedzieć się czegoś o profilaktyce.

Akcja ta jest szczególnie ważna dla naszego oddziału firmy, ponieważ znaczna większość naszych pracowników to mężczyźni. Od dwóch lat w listopadzie panowie mogą, w ramach godzin pracy, wziąć udział w bezpłatnych badaniach profilaktycznych i prelekcjach z lekarzami oraz weteranami walki z rakiem jąder i prostaty.

W roku 2019 współpracowaliśmy z fundacją Kapitan Światełko, której prezes Jakub Kajdaniuk przeprowadził dla naszych panów prelekcję. Sam, jako weteran raka jąder, w oryginalny i przystępny sposób mówił o swoich doświadczeniach. Uzupełnieniem jego wypowiedzi było spotkanie z panem Kamilem Winnickim- ambasadorem kampanii Movember Polska, który w październiku zeszłego roku świętował pięć lat od zakończenia zwycięskiej walki z nowotworem jądra.

Pozostałe inicjatywy zachęcające pracowników do zdrowego trybu życia

Wszystkie wymieniane inicjatywy są jednak dodatkami do codziennych udogodnień, jakie oferujemy pracownikom. Każdy chętny ma możliwość zakupienia karty Multisport dla siebie i swoich bliskich. Umożliwia ona wejście do kilkudziesięciu placówek sportowych w całym Wrocławiu, bez ograniczeń.

Pakiet zdrowotny Luxmed daje dostęp do wszelkiego rodzaju badań i konsultacji ze specjalistami. Dzięki specyfice oferty, czas oczekiwania i metoda zapisu na wizytę są bardziej elastyczne i dostosowane do potrzeb pracowników. Co więcej, pracownicy cyklicznie mogą wziąć udział w kompleksowym przeglądzie zdrowia (Zdrowa Kobieta, Zdrowy Mężczyzna).

Dodatkowymi formami, które zachęcają pracowników do zdrowego trybu życia, są mniejsze akcje wspomagające ich aktywność takie jak Biker’s Time. W kwietniu przy budynkach firmy dostępne są serwisy rowerowe, które przygotowują sprzęt do sezonu, a w każdej lokalizacji odbywają się wykłady z poradami i historiami profesjonalnych cyklistów.

W Nokia TC Wrocław jest miejsce również dla fanów rozgrywek firmowych. Organizujemy turnieje koszykówki, piłki nożnej, squash oraz biegi firmowe. Dla tych, którzy lubią dbać o swój organizm nie tylko przez sport, ale również przez właściwe odżywianie, przygotowaliśmy automaty Fitboxy ze zdrową żywnością. Każdy ma możliwość zakupić w dowolnym momencie odpowiednio zbalansowany lunch czy niskokaloryczne przekąski. Na każdym piętrze znajdują się również dystrybutory z wodą, które zapobiegają kupowaniu wody butelkowanej. Dla chcących zrelaksować się podczas stresującego dnia przygotowaliśmy chillout roomy wyposażone w konsole oraz sprzęt do autoterapii.

CSR na powietrzu – łączenie pomagania ze zdrowiem

Każdy pracownik Nokia ma możliwość spędzić dwa dni swojej pracy na dowolnym wolontariacie. Tak zwana inicjatywa Nokia Heroes skupia się na pomaganiu instytucjom związanymi z działaniami charytatywnymi, które wspierają lokalną społeczność. Mnogość ludności wrocławskiej generuje wiele problemów ekologicznych, społecznych i edukacyjnych. Z tego powodu wolontariusze z Nokia TC Wrocław, dzielą się swoimi umiejętnościami na różnych płaszczyznach wymagających pomocy m.in. poprzez zbieranie śmieci czy prowadzenie warsztatów dla dzieci. Duża część akcji skupia się na aktywnościach fizycznych na powietrzu, co ułatwia dbanie o kondycje i prócz korzyści moralnych, sprzyja korzyściom fizycznym. Dzięki programowi Nokia Heroes pracownicy czują się ważną częścią Nokii i społeczności wrocławskiej, bowiem to właśnie oni tworzą historię firmy, dają dobry przykład i inspirują innych do działania, pokazując, jak można zmieniać świat na lepsze.

Podsumowanie

Obserwując współczesny rynek pracy, widzimy jak istotną rolę odgrywa dbałość o dobrostan pracowników. Nie tylko przez pryzmat budowania marki pracodawcy, który dba i troszczy się, ale przede wszystkim z uwagi na poczucie odpowiedzialności, jakie na nas spoczywa. Mierzymy się z wieloma wyzwaniami współczesnego świata takimi jak: stres, wypalenie zawodowe, depresja, nadciśnienie, zawały serca w młodym wieku, otyłość. Przykładów można by mnożyć. My chcemy edukować, pomagać i wspierać. Chcemy pokazywać, że życie nie kończy się na pracy. Chcemy, aby ta praca dawała satysfakcję oraz, by po niej był czas na czerpanie z życia pełnymi garściami. Chcemy przypominać o rzeczach ważnych. Dzięki tym działaniom widzimy wiele pozytywnych zmian, które również w sposób znaczący odbijają się także na sferze biznesowej. Bowiem wypoczęty, zdrowy i zadowolony z życia pracownik jest dużo bardziej efektywny i kreatywny w pracy. W kolejnych latach nadal planujemy rozwijać nasze działania w obszarze wellbeingu. Rozwój ten będzie oparty przede wszystkim na dialogu i odpowiadaniu na potrzeby naszych pracowników. Tylko w ten sposób możemy mieć pewność, iż podejmowane przez nas wysiłki, mają sens i szansę, by pomóc.

Maja Tomasiak 
Communication & CSR Specialist

Magdalena Broda 
Communication & CSR Support

III miejsce

tytuł Brązowego Lidera Zdrowego Biznesu otrzymuje firma

RECARO Aircraft Seating Polska Sp. z o.o.

RECARO Aircraft Seating Polska

RECARO Aircraft Seating Polska zajmuje się produkcją foteli lotniczych do samolotów w klasie ekonomicznej na długie i krótkie dystanse. Produkcja odbywa się zarówno dla producentów samolotów jak i linii lotniczych z całego świata. Sztandarowe produkty powstające w Polsce to m.in. smart line 3510 o niskiej wadze całkowitej 9 kg.

W zakładzie pracy występują różnego rodzaju ryzyka związane z pracą, ale to motywuje Pracodawcę do jeszcze większego działania i do ścisłej współpracy chociażby z placówką medycyny pracy.

Dzięki otwartości i nastawieniu pro-pracowniczemu oraz zaangażowaniu w ciągłą analizę ryzyka i oceny zdrowia w firmie skutecznie udało się wyeliminować ręczny transport (przenoszenie ciężarów) na module 1 na czterech liniach – zakupiono wózki nożycowe sterowane nożnie, pracownik nie musi schylać się po płytę monterską (waga 10-20 kg). Obecnie unosi płyty na wysokość linii montażowej i wsuwa płytę bez potrzeby jej dźwigania. Ponad to pracownik nie musi transportować wózka z płytami montażowymi na linię produkcyjną, a jest on transportowany przy pomocy transportu wewnętrznego tzw. ciągników. Ograniczono także ryzyko przeciążeń układu ruchu – zakupując stoły z regulowaną wysokością na produkcji oraz na stanowiskach administracyjnych i zmieniono model krzesła biurowego na ergonomiczny. Nowe stoły i krzesła zakupiono także w obszarach produkcyjnych, gdzie odbywa się praca przy monitorze ekranowym. Dzięki takim działaniom zyskano większy komfort pracy, możliwość regulacji i dostosowania stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb pracowników co przyczyniło się do zmniejszenia odczuwalnych dolegliwości zdrowotnych w strefie rąk, kręgosłupa, czy nóg. Dopasowano także odpowiednie, przewiewne rękawice ochronne, czy zastosowano stacje ze specjalistycznym kremem chroniącym dłonie pracowników przed działaniem substancji chemicznych.

RECARO Aircraft Seating Polska jako nie liczna firma w powiecie świebodzińskim kładzie nacisk na wsparcie pracowników w kwestiach promocji zdrowia, profilaktyki zdrowotnej i zdrowego stylu życia.

Za przykład niech posłuży wspaniale wyposażona siłownia na terenie zakładu, z której może korzystać każdy pracownik po wcześniejszym szkoleniu, dofinansowania do karty „Multi Sport” oraz liczne wsparcie imprez sportowych takich jak „Świebodzińska dziesiątka”, „Challenge Roth”, czy prowadzone na szeroką skalę kampanie pro-zdrowotne z fizjoterapeutą, gdzie każdy pracownik mógł skorzystać z masażu oraz odbyć szkolenia w tematyce nauki wykonywania ćwiczeń w domu.

RECARO Aircraft Seating Polska docenia pracowników biorących udział w zawodach sportowych jak i je sam sponsoruje po to, aby pokazać swoim pracownikom jak ważne są kwestie zdrowego stylu życia, gdyż zdrowy pracownik, pełny sił i entuzjazmu to pracownik pomysłowy, kreatywny i wspierających i napędzający firmę do dalszego rozwoju.

Dlatego też szanujemy zaangażowanie pracowników w kwestie zdrowotne w firmie i możemy pochwalić się wieloma wdrożonymi pomysłami pracowników w przeciągu ostatnich kilkunastu lat. Jednym z takich pomysłów było wdrożenie „klęcznika” (krzesła) pozwalającego pracować w innej pozycji przy biurku, czy zastosowanie kamizelek ostrzegawczych wentylowanych, narzędzi poprawiających i zmniejszających obciążenie. Jako firma poprawiamy także warunki bytowe i socjalne i dlatego zakupiliśmy dodatkowe koszulki dla pracowników oraz dobieramy wkładki do indywidualnych potrzeb pracowników używane w obuwiu ochronnym.

W tematyce ochrony zdrowia jako zakład kładziemy duży nacisk na profilaktyczną ochronę zdrowia dzięki czemu z dużym sukcesem czwarty rok z rzędu prowadzimy na terenie zakładu badania krwi, USG, ABI, badania kości itp. z rozszerzeniem aspektów chorób cywilizacyjnych takich jak m.in. rak prostaty, piersi, żołądka, zwapnienie kości czy problemy kardiologiczne i hormonalne. Na koncie RECARO dzięki prowadzonym badaniom mamy cztery 4 wczesne wykrycia chorób, które pozwoliły pracownikom w porę rozpocząć leczenie i wrócić do pełni zdrowia.

Dbamy także o edukację pracowników i podnoszenie wiedzy poprzez szkolenia, konkursy z wiedzy o bezpieczeństwie i higienie pracy czy organizując „Dzień zdrowia”, „Dzień Bezpieczeństwa czy „Dzień wartości”, które mają za zadanie wzmocnienie świadomości oraz przećwiczenie praktycznych aspektów związanych ze zdrowiem.

RECARO Aircraft Seating Polska mierzy satysfakcję pracowników i różne inne aspekty zdrowotne poprzez coroczną ankietę pracowniczą oraz zastosowanie subiektywnej oceny ryzyka dzięki, której można było przyjrzeć się obciążeniom na stanowiskach pracy i wprowadzić działania korygujące takie jak ergonomiczne narzędzia pracy, wspólne ćwiczenia z pracownikami czy zmiany w procesach technologicznych.

Aby udoskonalić i usystematyzować działania z zakresu ochrony zdrowia wdrożono system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wg normy BS OHSAS 18001:2007 z dniem 06.01.2017 r, a następnie w roku 2019 firma przeszła pozytywnie audyt na zgodność z nową normą ISO 45001.

 Wszelkie potrzeby socjalne i bytowe są zapewniane pracownikom z funduszu świadczeń socjalnych oraz dodatkowych rezerw finansowych pracodawcy.

RECARO zapewnia swoim pracownikom:  

  • karty SODEXO – załadowane co miesiąc kwotą 120 zł,
  • dofinansowanie do cateringu kanapkowego i sałatkowego w wysokości połowy danego świadczenia,
  • darmową kawę, herbatę, wodę w nieograniczonej ilości,
  • wigilie firmowe – w których uczestniczy cała firma,
  • integracje zespołowe – które zespoły na liniach produkcyjnych, magazynie, czy biurze mogą organizować we własnym zakresie i wg własnego pomysłu,
  • comiesięczne spotkania z prezesem – na których pracownicy na bieżąco dowiadują się o awansach, ilości zamówień, stanie i kondycji firmy,
  • bony na święta, wakacje, mikołajki dla dzieci pracowników,
  • ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków i zachorowań, które jest opłacane przez Pracodawcę po trzech miesiącach współpracy,
  • darmowy fotelik RECARO na pierwsze dziecko, które przyjdzie na świat w trakcie trwania współpracy z firmą oraz zniżkę w wysokości 30 % na zakup pozostałych produktów dla dzieci,
  • ponadto RECARO wspiera także lokalny dom dziecka, a pracownicy RECARO na festynach organizowanych dla domu dziecka mają darmowe posiłki.

Beata Waśko
Główny specjalista ds. BHP w RECARO Aircraft Seating Polska